Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu prawego Alt+6
Przejdź do menu dolnego Alt+7
Przejdź do menu bocznego Alt+8
Przejdź do mapy serwisu Alt+9
Menu wysuwane
Logo Gminy Sulejów
Treść główna
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sulejów” 

Zabezpieczenie przed robotami. Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

Pola oznaczone * są wymagane.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sulejów

Artykuł

 

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY SULEJÓW

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sulejów, zwany dalej „Regulaminem”, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sulejów.

Rozdział 2

Prowadzenie selektywnego zbierania, odbierania lub przyjmowania odpadów komunalnych

§2. 1. Ustanawia się prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania od właścicieli nieruchomości następujących frakcji odpadów komunalnych:

  • papier i tektura,
  • metale,
  • tworzywa sztuczne,
  • szkło,
  • odpadów opakowaniowych wielomateriałowych,
  • bioodpady,
  • popiół z palenisk domowych,
  • zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  • przeterminowane leki i chemikalia,
  • odpady niebezpieczne,
  • odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek,
  • zużyte baterie i akumulatory,
  • meble i inne odpady wielkogabarytowe,
  • odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych,
  • zużyte opony,
  • tekstylia i odzież.
  1. Właściciele nieruchomości objętych gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi udostępniają selektywnie zebrane odpady komunalne wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1 – 8 oraz niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, podmiotowi uprawnionemu do ich odbioru.
  2. Właściciele nieruchomości objętych gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi mogą dostarczyć we własnym zakresie selektywnie zebrane odpady komunalne wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1-8 do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Sulejowie.
  3. Właściciele nieruchomości objętych gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi dostarczają we własnym zakresie selektywnie zebrane odpady komunalne wymienione w § 2 ust. 1 pkt 9-16 do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Sulejowie.
  4. Bioodpady powstające na nieruchomościach zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi mogą być kompostowane w kompostownikach przydomowych.
  5. Kompostowanie bioodpadów (m.in. ścięta trawa, liście, drobne gałęzie, chwasty) należy prowadzić:

1)  w gotowych kompostownikach ogrodowych ( dostępnych w sklepach) lub;

2)  w drewnianych kompostownikach o budowie ażurowej, z zapewnieniem dostępu powietrza do warstw kompostu lub;

3)  w formie pryzmy, gdzie materiał biodegradowalny układany jest warstwowo.

  1. Zwalnia się właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady w kompostownikach przydomowych z obowiązku posiadania worków na te odpady.
  2. Bioodpady nie będą odbierane przez podmiot uprawniony od właścicieli nieruchomości kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym korzystających z częściowego zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Rozdział 3

Uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego

§3. 1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, w tym liści, z części nieruchomości służących do użytku publicznego oraz z dróg dla pieszych położonych bezpośrednio wzdłuż nieruchomości, przy czym za taką drogę uznaje się wydzieloną część drogi publicznej przeznaczoną do ruchu pieszych bezpośrednio przy granicy nieruchomości.

  1. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów. Piasek użyty do tego celu należy uprzątnąć z chodnika po ustaniu przyczyn jego zastosowania oraz w miarę możliwości gromadzić w zamkniętych pojemnikach w celu powtórnego wykorzystania.

Rozdział 4

Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi

§4. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami dopuszcza się jedynie, kiedy prowadzone jest w miejscach nieprzeznaczonych do użytku publicznego o utwardzonym, szczelnym podłożu, a powstające ścieki nie są odprowadzane do gruntu i wód.

  1. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą być przeprowadzone w obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia środowiska, a zużyte części i materiały eksploatacyjne będą gromadzone w urządzeniach do tego przeznaczonych.

Rozdział 5

Wymagania dotyczące rodzaju pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów

§5. 1. Odpady komunalne, powstające na terenie gminy, muszą być gromadzone w  pojemnikach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym regulaminie.

  1. Pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych na terenie nieruchomości powinny być szczelne, trwałe, zamykane i przystosowane do mechanicznego załadunku i wyładunku przez podmiot uprawniony.

Rozdział 6

Wymagania dotyczące pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych

    §6. 1. Do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości należy stosować pojemniki znormalizowane i przystosowane do odbioru odpadów komunalnych oraz worki.

          2. Ustala się rodzaje i minimalną pojemność pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:

1) worki o pojemności 120 l;

2) kosze uliczne o minimalnej pojemności 30l;

3) pojemniki na odpady o pojemności 110 l, 120 l, 240 l, 1100 l;

4) kontenery o pojemności 5 m3, 7 m3,10 m3.

  1. Frakcje odpadów zbiera się w pojemnikach lub workach w następujących kolorach:
  2. a) niebieski – z przeznaczeniem na odpady z papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury, oznaczony napisem „Papier”,
  3. b) zielony – z przeznaczeniem na odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła, oznaczone napisem „Szkło”,
  4. c) żółty – z przeznaczeniem na odpady z metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady z tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe, oznaczone napisem „Metale i tworzywa sztuczne”,
  5. d) brązowy – z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów, oznaczone napisem „BIO”,
  6. e) czarny – z przeznaczeniem na odpady zmieszane
  7. f) szary - z przeznaczeniem na popioły z palenisk domowych, oznaczone napisem „Popiół”.

§7. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są dostosować pojemność pojemników oraz ilość worków do zbierania odpadów komunalnych uwzględniając ilość wytworzonych odpadów, cykl wywozu i liczbę mieszkańców/osób.

  1. Przyjmuje się średnią ilość odpadów komunalnych przypadających na jednego mieszkańca w ilości 40 l/miesiąc, jednak co najmniej jeden pojemnik 110 l na każdą nieruchomość.
  2. Zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu.
  3. Prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy dostosowane do przyjętego systemu odbioru:

1) dla szkół i przedszkoli - 3 l na każdego ucznia, studenta i pracownika;

2) dla lokali handlowych - 5 l na każde 1m2  powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na lokal;

3) dla punktów handlowych poza lokalem, stragany, kioski - 25 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na każdy punkt;

4) dla lokali gastronomicznych - 5 l na jedno miejsce konsumpcyjne, lecz nie mniej niż jeden pojemnik 120 l na każdy lokal;

5) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i przemysłowych, sklepów, hurtowni, biur, urzędów, przychodni, gabinetów lekarskich, lecznic dla zwierząt, aptek oraz innych obiektów użyteczności publicznej – 10 l na osobę, lecz nie mniej niż jeden pojemnik 120 l na każdy lokal;

6) dla domów opieki, hoteli, pensjonatów itp. – 15 l na jedno łóżko;

7) dla targowisk – na 15 stanowisk 1 pojemnik 1100 l;

8) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika 120l na odpady;

9) dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywane jedynie przez część roku:

  1. a) co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych na jeden domek lub jedną nieruchomość wykorzystywaną na cele rekreacyjno-wypoczynkowe oraz worki na selektywne zbieranie odpadów komunalnych – 120l;
  2. b) dopuszcza się pojemniki 1100 l, i kontenery dla nieruchomości, na których znajduje się więcej niż jeden domek letniskowy (ośrodki wypoczynkowe).

Rozdział 7

Warunki utrzymania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

 

§8. 1. Właściciele nieruchomości utrzymują pojemniki do zbierania odpadów w należytym stanie sanitarnym i porządkowym poprzez zapewnienie odpowiedniej wielkości pojemników, aby nie dochodziło do ich przepełnienia oraz instruowanie użytkowników nieruchomości o sposobie korzystania z pojemnika.

  1. Właściciele nieruchomości utrzymują pojemniki w należytym stanie technicznym poprzez dokonywanie bieżących przeglądów i konserwacji oraz wymiany w przypadku ich uszkodzenia lub zniszczenia uniemożliwiającego dalsze użytkowanie.
  2. Pojemniki powinny być poddawane obligatoryjnemu czyszczeniu i myciu w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na rok.

Rozdział 8

Warunki rozmieszczania pojemników i worków na odpady komunalne oraz lokalizacji zbiorników bezodpływowych oraz osadników przydomowych oczyszczalni ścieków

§9. 1. Zasady rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych.

1) na terenie nieruchomości pojemniki i worki na odpady zmieszane oraz  wyselekcjonowane należy ustawiać w odpowiednim miejscu, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru zgodnie z harmonogramem, w miejsce umożliwiające dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego w sposób niepowodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich;

2) pojemniki na odpady ustawione przy drogach publicznych, przystankach autobusowych, parkingach oraz innych terenach użytku publicznego powinny odpowiadać następującym wymaganiom:

a) powinny być rozmieszczone w sposób umożliwiający bezpieczne i wygodne korzystanie z nich przez wszystkich użytkowników ww. terenów,

b) powinny być ustawione w miejscach nie powodujących zagrożenia dla ruchu pojazdów i pieszych oraz umożliwiających ich stałe opróżnianie przez podmiot uprawniony,

c) powinny być zabezpieczone przed wysypywaniem się zgromadzonych w nich odpadów;

3) Na terenie nieruchomości, na których znajdują się zbiorniki bezodpływowe lub przydomowe oczyszczalnie ścieków, należy zapewnić dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia.

Rozdział 9

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych, nieczystości ciekłych lub osadów z instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§10. 1. Częstotliwość pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i zbieranych w sposób selektywny odpadów komunalnych na terenach nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych oraz z terenów użyteczności publicznej powinna być dostosowana do ilości powstających odpadów, tak aby nie dopuszczać do przepełnienia pojemników i kontenerów.

        2. Ustala się minimalną częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:

1) w zabudowie jednorodzinnej:

  1. a) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - w okresie od 1 kwietnia do 31 października – nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie, w okresie od 1 listopada do 31 marca – nie rzadziej niż raz w miesiącu, w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie.
  2. b) bioodpady - w okresie od 1 kwietnia do 31 października – nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie, w okresie od 1 listopada do 31 marca – nie rzadziej niż raz w miesiącu; w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie.
  3. c) odpady selektywnie zbierane (papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe) - nie rzadziej niż raz w miesiącu;
  4. d) meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, zużyty sprzęt elektryczny i  elektroniczny – zbiórka objazdowa, co najmniej raz w roku;
  5. e) popiół z palenisk domowych - w okresie od 1 października do 31 maja co najmniej raz w miesiącu, w okresie od 1 czerwca do 30 września przekazywany jest do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Sulejowie;

2) w zabudowie wielorodzinnej:

  1. a) zmieszane odpady komunalne - w okresie od 1 kwietnia do 31 października – nie rzadziej niż raz na tydzień, w okresie od 1 listopada do 31 marca – nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie, w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie;
  2. b) bioodpady - w okresie od 1 kwietnia do 31 października – nie rzadziej niż raz na tydzień, w okresie od 1 listopada do 31 marca – nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie, w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie;
  3. c) odpady selektywnie zbierane (papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe) - nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie;
  4. d) meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, zużyty sprzęt elektryczny i  elektroniczny – zbiórka objazdowa, co najmniej raz w roku;
  5. e) popiół z palenisk domowych - w okresie od 1 października do 31 maja co najmniej raz w miesiącu, w okresie od 1 czerwca do 30 września przekazywany jest do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Sulejowie;

3) z nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno–wypoczynkowe:

  1. a) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - w okresie od 1 kwietnia do 31 października – nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie, w okresie od 1 listopada do 31 marca – nie rzadziej niż raz w miesiącu, w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie;
  2. b) bioodpady - w okresie od 1 kwietnia do 31 października – nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie, w okresie od 1 listopada do 31 marca – nie rzadziej niż raz w miesiącu, w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie;
  3. c) odpady selektywnie zbierane ( papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe) - nie rzadziej niż raz w miesiącu;
  4. d) meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – zbiórka objazdowa, co najmniej raz w roku;
  5. e) popiół z palenisk domowych - w okresie od 1 października do 31 maja co najmniej raz w miesiącu, w okresie od 1 czerwca do 30 września przekazywany jest do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Sulejowie;

4) z obiektów użyteczności publicznej – raz w miesiącu;

5) z innych nieruchomości – raz w miesiącu.

  1. Chemikalia (farby, rozpuszczalniki, lakiery) i odpady niebezpieczne (oleje odpadowe), meble i odpady wielkogabarytowe, odpady odzieży i tekstyliów można dostarczać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Sulejowie przez cały rok.
  2. Przeterminowane leki oraz odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych, które powstały w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki umieszczać – przez cały rok w specjalnie przeznaczonych pojemnikach, które są rozmieszczone w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Sulejowie.
  3. Zużyte baterie i akumulatory małogabarytowe (z wyjątkiem przemysłowych i samochodowych) należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych i umieszczać przez cały rok w specjalnie przeznaczonych pojemnikach, które są rozmieszczone w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Sulejowie.
  4. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, należy przekazywać przez cały rok do pojemnika kontenerowego, umieszczonego w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Sulejowie lub przekazywać firmie odbierającej odpady zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów zbieranych selektywnie.
  5. Zużyte opony od samochodów osobowych, należy przekazywać do punktów wymiany opon – zakładów wulkanizacyjnych (podczas zakupu nowych lub ich wymiany) oraz umieszczać przez cały rok w specjalnie przeznaczonych pojemnikach, które są rozmieszczone w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Sulejowie lub przekazywać firmie odbierającej odpady w ramach zorganizowanej zbiórki.
  6. Odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych z prac prowadzonych we własnym zakresie niewymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej mogą być przekazywane przez cały rok do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Sulejowie.
  7. Odpady budowlane i rozbiórkowe powstałe w wyniku prac prowadzonych przez firmę remontowo-budowlaną, na które wymagane jest pozwolenie na budowę lub zgłoszenie zamiaru prowadzenia robót do organu administracji architektoniczno-budowlanej usuwane są z nieruchomości na podstawie odrębnej umowy zawartej przez tą firmę z uprawnionym podmiotem posiadającym wpis do Rejestru działalności regulowanej prowadzonego przez Burmistrza Sulejowa.
  8. Meble i inne odpady wielkogabarytowe pochodzące z terenu nieruchomości odbierane są przez firmę odbierającą odpady w ramach zorganizowanej co najmniej raz w roku lub poprzez przekazywanie ich do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Sulejowie.
  9. Bioodpady pochodzące z terenu nieruchomości zamieszkałych, które nie zostały poddane kompostowaniu w kompostownikach przydomowych mogą być przekazywane do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Sulejowie przez cały rok.

 

§11. Kosze uliczne należy opróżnić z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

§12. Ustala się następujące zasady w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków:

1) właściciel nieruchomości ma obowiązek zapewnienia systematycznego usuwania nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego, a w przypadku wcześniejszego zapełnienia zbiornika, zgłoszenie tego faktu przedsiębiorcy, z którym posiada umowę na opróżnianie zbiornika nie rzadziej jednak niż wynika to z pojemności zbiornika i ilości pobranej wody na cele bytowe określonej na podstawie wskazań wodomierza i nie rzadziej niż raz na pół roku;

2) częstotliwość opróżniania z osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków wynika  z ich instrukcji eksploatacji lub jeśli nie jest określone w specyfikacji produktu – nie rzadziej niż raz w roku;

§13. Mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się w szczególności:

1) umieszczania w pojemnikach na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne odpadów wymienionych § 2 punkt 1.

2) umieszczania w pojemnikach lub workach przeznaczonych do selektywnej zbiórki, odpadów innych niż te, na jakie przeznaczony jest pojemnik lub worek.

Rozdział 10

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§14. 1. Dążenie właścicieli nieruchomości w ramach prawidłowego postępowania z odpadami do zmniejszenia ilości wytworzonych odpadów komunalnych oraz prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów dla osiągnięcia założonych celów określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.

        2. Gmina zobowiązuje się do podejmowania działań mających na celu:

1) prowadzenie akcji edukacyjnych i informacyjnych, w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

2) ograniczenie masy bioodpadów kierowanych na składowisko odpadów poprzez promowanie ich wykorzystania we własnym zakresie np. poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach;

3) wyeliminowanie praktyk nielegalnego składowania odpadów, wylewania nieczystości ciekłych w miejscach do tego nieprzeznaczonych;

4) wzmożenie działań kontrolnych i egzekwowanie przestrzegania przepisów środowiska przez właścicieli nieruchomości.

Rozdział 11

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§15. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy sprawują opiekę nad nimi na terenie swojej nieruchomości w taki sposób, aby zwierzęta te nie stanowiły zagrożenia dla otoczenia.

  1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe sprawują opiekę nad nimi w miejscach publicznych w taki sposób, aby nie powodowały one zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi oraz innych zwierząt.
  2. Na terenie użyteczności publicznej psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu, chyba że, ze względu na rasę, wiek, stan zdrowia, cechy anatomiczne zwierzęcia byłoby to nieuzasadnione.
  3. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe uprzątają zanieczyszczenia pozostawione przez zwierzęta będące pod ich opieką na terenie przeznaczonym do użytku publicznego

Rozdział 12

Wymagania utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, w tym także zakazu ich utrzymania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§16. 1. Zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w miejscach do tego przeznaczonych, jeżeli nie mają możliwości wydostania się na tereny publiczne.

  1. Zakazuje się chowu i utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach zabudowy wielorodzinnej i zwartej zabudowy jednorodzinnej na terenach miejskich.
  2. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są do gromadzenia i usuwania odpadów związanych z chowem zwierząt w sposób niepowodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych.
  3.   Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

Rozdział 13

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia

§17. 1. Obszarami podlegającymi obowiązkowej są nieruchomości zajęte pod skoncentrowane budownictwo mieszkaniowe oraz związane z produkcją, handlem i magazynowaniem artykułów spożywczych.

        2. Deratyzację, o której mowa w ust. 1, należy przeprowadzić w następujących terminach:

1)  w terminie wiosennym od dnia 1 kwietnia do dnia 30 kwietnia;

2) w terminie jesiennym od dnia 1 października do dnia 31 października.

 

Plik do pobrania.

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.